University of AmsterdamUniversity of AmsterdamUvA

  • Terms of use
  • Contact

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

  • Home
  • Advanced Search
  • Browse
  • My selection

Search UvA-DARE

Author
K.-J. Kan
Title
The nature of nurture: the role of gene-environment interplay in the development of intelligence
Supervisors
H.L.J. van der Maas
Co-supervisors
C.V. Dolan
J.M. Wicherts
Award date
24 January 2012
Number of pages
134
ISBN
9789461911391
Document type
PhD thesis
Faculty
Faculty of Social and Behavioural Sciences (FMG)
Institute
Psychology Research Institute (PsyRes)
Abstract
Mensen verschillen onderling in intelligentie. Deze verschillen worden sterk genetisch beïnvloed: er wordt geschat dat tot tachtig procent van de variatie kan worden toegeschreven aan verschillen in genen. Toch betekent dat niet dat intelligentie vrijwel vaststaat vanaf de geboorte, zo stelt Kees-Jan Kan. Uit zijn onderzoek blijkt dat hoe meer educatieve en culturele aspecten meespelen bij het maken van een intelligentietest, hoe belangrijker de genen zijn voor het verklaren van onderlinge verschillen tussen testscores. Zo zijn de erfelijkheidsschattingen voor duidelijk aangeleerde vaardigheden zoals woordenschat en algemene kennis de hoogste van alle vaardigheden gemeten in een verzameling van intelligentietests. Met traditionele intelligentietheorieën waarin intelligentie wordt opgevat als een biologische eigenschap kan dit resultaat niet verklaard worden. Kan ontwikkelde daarom een nieuw model, waarbij genetische en omgevingsinvloeden dynamisch interacteren. Zijn bevindingen hebben belangrijke implicaties voor onderzoek naar (bijvoorbeeld raciale) groepsverschillen in intelligentietestscores en voor de zoektocht naar ‘genen voor intelligentie’.
Note
Research conducted at: Universiteit van Amsterdam
Permalink
http://hdl.handle.net/11245/1.392628
Downloads
  • Thesis

  • Front cover

  • Title pages

  • Contents

  • Chapter 1: Introduction

  • Chapter 2: Nonlinear epigenetic variance: review and simulations

  • Chapter 3: The nature of nurture: on the high heritability of cultural dependent cognitive abilities

  • Chapter 4: A genetic origin of black-white mean IQ differences? Weak inferences based on ambiguous results

  • Chapter 5: On the interpretation of the CHC factor Gc

  • Chapter 6: The relations among g loading, heritability, and cultural load: do current theories of intelligence account for them?

  • Chapter 7: Discussion

  • Appendix A: Mathematical description of the two-cell model

  • Appendix B: Setup of the simulations in chapter 7

  • References

  • Summary in English / Samenvatting in het Engels

  • Summary in Dutch / Samenvatting in het Nederlands

  • Acknowledgements / Dankwoord

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library, or send a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

PrintPrint this pageShareShare via emailShare on facebookShare on linkedinShare on twitter
  • University library
  • About UvA-DARE
  • Disclaimer
Copyright UvA 2014