
Downloaded from UvA-DARE, the institutional repository of the University of Amsterdam (UvA)
http://hdl.handle.net/11245/2.72028

File ID uvapub:72028
Filename 292879.pdf
Version preprint

SOURCE (OR PART OF THE FOLLOWING SOURCE):
Type annotation
Title Mf 2007, 9, (Österreichischer Rundfunk vs. Oostenrijk)
Author(s) W. Hins
Faculty FdR
Year 2007

FULL BIBLIOGRAPHIC DETAILS:
  http://hdl.handle.net/11245/1.292879

Copyright
 
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or
copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content licence (like
Creative Commons).
 
 
UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (http://dare.uva.nl)
(pagedate: 2014-11-17)

http://hdl.handle.net/11245/2.72028
http://hdl.handle.net/11245/1.292879
http://dare.uva.nl


Noot bij EHRM 7 december 2006, Appl. no. 35841/02, Österreichischer Rundfunk vs. 
Oostenrijk 
Mediaforum 2007-3, nr. 9 
 
Wouter Hins 
 
 
Bovenstaand arrest is om twee redenen interessant. In de eerste plaats gaat het EHRM 
uitvoerig in de op de vraag of een publieke omroepinstelling, zoals de Oostenrijkse 
ÖRF, kan worden beschouwd als een ‘non-governmental organisation’ in de zin van 
artikel 34 EVRM. Wanneer is de zeggenschap van de overheid zo groot dat een klager 
in Straatsburg niet-ontvankelijk is? Die vraag is van belang voor de positie van 
diverse Nederlandse omroepinstellingen, zoals de NOS, de NPS, de Wereldomroep, 
alsmede lokale en regionale omroepen. De tweede vraag heeft betrekking op het 
portretrecht van een zojuist vrijgelaten gedetineerde. In casu ging het om een 
voorwaardelijk in vrijheid gestelde neo-nazi, wiens foto gedurende enkele seconden in 
het televisienieuws was vertoond. Had de civiele rechter artikel 10 EVRM geschonden 
door de ÖRF te verbieden dat in de toekomst weer te doen? Bij deze vraag denkt men 
al gauw aan HR 21 januari 1994, Ferdi E. vs. Uitgeverij Spaarnestad (Mediaforum 
1994-3, p. B30-31). 
 
 
Publieke omroep 
 
Het korte termijn belang van de Oostenrijkse regering was de publieke omroep in haar 
land af te schilderen als een staatsomroep. Als dat betoog zou slagen, hoefde zij zich 
immers niet meer te verdedigen tegen de inhoudelijke klachten van de ÖRF. Binnen 
de Raad van Europa is echter meerdere keren benadrukt dat een staatsomroep niet bij 
de strekking van het EVRM past. Het zou te ver voeren alle relevante verklaringen, 
resoluties en aanbevelingen van de laatste jaren op te sommen.Van recente datum is 
de ‘Declaration of the Committee of Ministers on the guarantee of the independence 
of public service broadcasting in the member states’, aangenomen op 27 september 
2006. De Verklaring begint met een verwijzing naar artikel 10 EVRM en roept de 
lidstaten op ‘to provide the legal, political, financial, technical and other means 
necessary to ensure genuine editorial independence and institutional autonomy of 
public service broadcasting organisations, so as to remove any risk of political or 
economic interference’. In dat verband pleit de Verklaring onder meer voor een 
‘appropriate and secure funding framework’, met de toevoeging dat ‘care should be 
taken so that funding of public service broadcasters does not effect competition on the 
audiovisual market to an extent which would be contrary to the common interest’.  
 
Een beleid dat gericht is op het introduceren of handhaven van een staatsomroep is op 
zichzelf een schending van artikel 10 EVRM. Na een klacht daarover – door 
consumenten, aktiegroepen of andere lidstaten – zou het Hof in Straatsburg kunnen 
verwijzen naar de hierboven bedoelde documenten van het Comité van Ministers en 
van de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa. De Oostenrijkse regering 
mag dus blij zijn dat haar preliminaire verweer, inhoudende dat de ÖRF geen non-



 

 

 

2

governmental organisation zou zijn, werd afgewezen. Het Hof concludeert in r.o. 53 
dat de Oostenrijkse wetgever een kader heeft gecreëerd dat de programmatische 
onafhankelijkheid en institutionele autonomie van de omroep garandeert. De klacht 
van de ÖRF kan dus op grond van artikel 34 EVRM worden ontvangen. Schijnbaar 
een nederlaag, maar in werkelijkheid goed nieuws voor Oostenrijk. 
 
Hoe zou het EHRM tegenwoordig oordelen over de status van de Nederlandse NOS? 
In het verleden heeft de NOS twee keer geklaagd bij de voormalige Europese 
Commissie voor de Rechten van de Mens. Dat mondde uit in beslissingen van 11 juli 
1991 (Informatierecht/AMI 1992, p. 92-94, betreffende voetbalreportages) en van 13 
oktober 1993 (Mediaforum 1994-1, p. B1-4, betreffende sluikreclameboetes). De 
Commissie verklaarde de klachten beide keren niet-ontvankelijk, omdat zij kennelijk 
ongegrond waren (nu art. 35 EVRM). Met de bevoegdheid van de NOS om als non-
governmental organisation een klacht in te dienen (nu artikel 34 EVRM) was niets 
mis. Na die uitspraken heeft echter een ‘verstatelijking’ van de NOS plaats gevonden. 
In 1994 werd de Mediawet aldus gewijzigd dat de NOS sommige bevoegdheden 
toegewezen kreeg die voordien bij het Commissariaat voor de Media hadden berust 
(Stb. 1994, 385). De NOS werd daarmee een bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1, 
eerste lid, onder b, van de Awb. Ook de samenstelling van het bestuur veranderde. 
Begin jaren negentig werd een meerderheid van het NOS-bestuur nog benoemd door 
de omroepverenigingen. Thans worden alle zeven leden van de Raad van Toezicht bij 
koninklijk besluit benoemd (art. 18a Mediawet), terwijl de drie leden van de Raad van 
Bestuur door de Raad van Toezicht worden benoemd met instemming van Onze 
Minister (art. 19 Mediawet). 
 
Twee factoren die ten gunste van de ÖRF hebben gepleit, gaan voor de NOS niet op. 
In r.o. 49 stelt het EHRM vast dat de ÖRF geen overheidsgezag uitoefent en alleen 
een openbare dienst verzorgt. Zoals gezegd, is de NOS sedert 1994 wel met openbaar 
gezag bekleed. Een paar jaar geleden heeft zij er nog bevoegdheden bij gekregen, 
zoals het regelen van neventaken van de omroepverenigingen. Het tweede verschil 
heeft te maken met de financiering door de overheid. Weliswaar wordt de ÖRF 
gefinancierd uit publieke middelen, maar de hoogte van de omroepbijdrage kan door 
de ÖRF zelf worden bepaald, aldus het Hof in r.o. 50. Het zal duidelijk zijn dat de 
NOS deze bevoegdheid nooit heeft gehad. Sedert 2000 is de heffing van 
omroepbijdragen in Nederland zelfs geheel afgeschaft. De publieke omroep wordt 
momenteel rechtstreeks gefinancierd uit de schatkist, terwijl de wetgever ieder jaar 
kan besluiten tot een bezuinigingsmaatregel. In Duitsland – waar de omroepbijdrage 
nog wel bestaat – wordt de financieringsbehoefte van de publieke omroep periodiek 
vastgesteld door een onafhankelijk orgaan, de ‘Kommission zur Überprüfung und 
Ermittlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten’, afgekort KEF. De oprichting 
ervan vloeit voort uit het achtste Rundfunkurteil van het BVerfG, dat betrekking had 
op de financiële zekerheid van de publieke omroep. 
 
Misschien kan de niet-gouvernementele status van de NOS staande worden gehouden 
door enkele factoren die het EHRM noemt in r.o. 51 en 52. Ook in Nederland plegen 
de bestuurders van de NOS geen instructies te krijgen vanuit het ministerie van OCW. 
De garantie dat dit niet gebeurt lijkt echter minder stevig in de wet verankerd dan in 



 

 

 

3

de Oostenrijkse wetgeving. Wij moeten het doen met algemene bepalingen zoals 
artikel 13c, tweede lid, onder c, van de Mediawet, waarin staat dat de programma’s 
van de publieke omroep ‘onafhankelijk zijn van overheidsinvloeden’. Het toezicht op 
de uitvoering van de wettelijke opdracht geschiedt ook hier door een zelfstandig 
bestuursorgaan, te weten het Commissariaat voor de Media. En ja, evenals de ÖRF 
bevindt de Nederlandse publieke omroep zich in een ‘competitive environment’. Of 
het genoeg is om aan de Straatsburgse maatstaven te voldoen, moet worden 
afgewacht. De NOS scoort in ieder geval op sommige punten lager dan de ÖRF. Voor 
de NPS, de Wereldomroep en de lokale en regionale omroepen geldt in grote lijnen 
hetzelfde. 
 
 
Portretrecht 
 
De eerste portretrechtzaak die tot het EHRM doordrong was de zaak News Verlag vs. 
Oostenrijk (EHRM 11 januari 2000, Mediaforum 2000-3, nr. 14 m.nt. G. Schuijt). In 
die zaak ging het om de Oostenrijkse neo-nazi B., die onder meer verdacht werd van 
het sturen van bombrieven naar politici. Al snel na de aanhouding had News Verlag 
foto’s van B. gepubliceerd, die daarop een verbodsactie instelde bij de civiele rechter. 
De Oostenrijkse rechter liet zich vooral leiden door de overweging dat de man nog 
niet veroordeeld was en legde het gevraagde verbod aan News Verlag op. Het EHRM 
oordeelde echter anders. Gelet om alle omstandigheden van het geval leverde het 
verbod een schending op van artikel 10 EVRM. Dezelfde B. komen we tegen in de 
ontvankelijkheidsbeslissing EHRM 25 mei 2004, ÖRF vs. Oostenrijk, waarnaar het 
Hof hierboven verwijst in r.o. 70. B. was inmiddels vrijgesproken van het misdrijf met 
de bombrieven, maar veroordeeld wegens zijn rol in een verboden vereniging. Bij zijn 
voorwaardelijke invrijheidstelling had de ÖRF een foto van B. uitgezonden met een 
verwijzing naar de bombrieven. Dat was volgens de Oostenrijkse rechter 
onrechtmatig. Dit keer faalde de klacht wegens schending van artikel 10 EVRM. Na 
het arrest News Verlag zijn ook andere uitspraken door het EHRM gedaan waarin het 
portretrecht centraal staat. Een overzicht is te vinden in G. Schuijt, ‘Het portret van 
Mohammed B’, NJB 2005, p. 938-943. 
 
In bovenstaand arrest gaat het om een andere neo-nazi, een zekere S., die na het 
uitzitten van een deel van zijn straf voorwaardelijk in vrijheid is gesteld. Anders dan 
in de zaak News Verlag werpt het recht om voor onschuldig gehouden te worden geen 
gewicht in de schaal. Een factor waar de rechter wel rekening mee moet houden is het 
belang van een goede resocialisatie. Een veroordeelde delinquent die zijn straf heeft 
uitgezeten moet de kans krijgen met een schone lei te beginnen. Het helpt dan niet 
wanneer sensatiebeluste media de gepleegde feiten weer oprakelen met een portret 
van de dader erbij. Voor de Oostenrijkse rechter was dit aanleiding geweest ÖRF te 
verbieden het portret van S. nogmaals te vertonen. Dit verbod vindt geen genade in de 
ogen van het EHRM, waarbij het Hof in r.o. 67 van belang acht dat het verbod erg 
breed was geformuleerd. Er kunnen goede redenen zijn publicatie te verbieden, zo 
overweegt het Hof in r.o. 68, maar er kunnen ook goede redenen zijn publicatie juist 
toe te staan. Het publiek heeft er immers recht op geïnformeerd te worden over zaken 
van algemeen belang. Eerder had het Hof al overwogen in de r.o. 64 t/m 66, dat de 



 

 

 

4

ÖRF een serieus medium is, dat S. de aandacht heeft getrokken met zijn 
extremistische opvattingen en dat de foto gepubliceerd werd tegen de achtergrond van 
een actueel nieuwsfeit. Dat er van geval tot geval een afweging moet plaats vinden 
tussen het recht op privacy van een veroordeelde dader en de vrijheid van 
meningsuiting was door de Hoge Raad al onderkend in het beroemde Ferdi E.-arrest 
(HR 21 januari 1994, Mediaforum 1994-3, p. B30-31). 
 
Welke factoren maken nu dat het recht op privacy, in het bijzonder het recht op een 
ongestoorde resocialisatie, opzij kan worden gezet? In r.o. 68 onderscheidt het Hof 
vijf elementen: 
1. de mate van bekendheid van de geportretteerde persoon; 
2. het tijdsverloop sinds de veroordeling en sinds de vrijlating; 
3. de ernst van het strafbare feit; 
4. de illustratieve waarde van het portret voor het nieuws; 
5. de juistheid en de volledigheid van de begeleidende tekst. 
De Oostenrijkse rechter had maar met één van deze vijf elementen rekening gehouden 
en dan nog maar voor de helft. Hij had namelijk alleen meegewogen dat de 
veroordeling al vier jaar eerder had plaats gevonden, namelijk in 1995. Geen aandacht 
was besteed aan het feit dat de voorwaardelijke invrijheidstelling nog maar vijf weken 
geleden was. 
Wat de zaak voor de ÖRF nog sterker maakte, was dat S. kennelijk niet tegen andere 
media in Oostenrijk had geprocedeerd. Zij mochten het portret wel publiceren (r.o. 
71). Een vergelijkbare overweging komt voor in het arrest News Verlag van 11 januari 
2000, r.o. 59. Wie voor zijn privacy wil opkomen doet er dus goed aan alle media op 
gelijke wijze te bestrijden. 


