The UvA-LINKER will give you a range of other options to find the full text of a publication (including a direct link to the full-text if it is located on another database on the internet).
De UvA-LINKER biedt mogelijkheden om een publicatie elders te vinden (inclusief een directe link naar de publicatie online als deze beschikbaar is in een database op het internet).

Zoekresultaten

Zoekopdracht: faculteit: "FGw" en publicatiejaar: "2012"

AuteurM.S.A.M. Huvenne
TitelHet geluid als een innerlijke beweging in de overdracht van een ervaring in de film: een fenomenologische benadering
PromotorR. de Groot
Co-promotorsH. de Preester, C. Stalpaert
Datum18-09-2012
Uitgevereigen beheer
Jaar2012
Pagina's333
ISBN9789081945400
FaculteitFaculteit der Geesteswetenschappen
Instituut/afd.FGw: Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA)
Trefwoordengeluid in film; audiovisuele perceptie; audiovisueel akkoord; pre-reflectief belichaamd luisteren; de auditieve ruimte; ruimtelijke montage in film; fenomenologische benadering van geluid en luisteren; denken in beweging; compositorische aspecten van film; Chion; Deleuze; Merleau-Ponty; Husserl
SamenvattingMartine Huvenne onderzocht de eigenheid van het geluid in de overdracht van een ervaring in film vanuit de opvatting dat de waarneming van een film een actief gebeuren is. De toeschouwer/luisteraar richt zijn aandacht vanuit een beleefd en belichaamd luisteren en brengt hiermee zijn eigen coherentie van de film tot stand. De cineast kan door precieze keuzes een ervaring overdragen en de waarneming van een film sturen: door de keuzes van de geluiden die hij wel of niet laat horen, door de nuances in de geluiden zelf, door de opbouw van auditieve ruimtes, de compositie van geluiden en tenslotte door de mixage. Niet alleen een geluid toevoegen of wegnemen maar ook een kleine nuance in het geluid zelf, kan een grote impact hebben op de beleving en de waarneming van een film.
Huvenne wil juist dat aspect in het geluid van een film dat niet onmiddellijk wordt waargenomen, maar dat bepalend en motiverend kan zijn voor de filmwaarneming in haar geheel, bespreekbaar maken en zo een bijdrage leveren aan de filmtheorie en tot de artistieke filmpraktijk.
TaalEnglish
Soort documentProefschrift
Download
Document finderUvA-Linker