The UvA-LINKER will give you a range of other options to find the full text of a publication (including a direct link to the full-text if it is located on another database on the internet).
De UvA-LINKER biedt mogelijkheden om een publicatie elders te vinden (inclusief een directe link naar de publicatie online als deze beschikbaar is in een database op het internet).

Zoekresultaten

Zoekopdracht: faculteit: "FEB" en publicatiejaar: "2006"

AuteursB.E. Baarsma, R. Lieshout, J. Poort, D. Zult
TitelBodem in de belmarkt?: evaluatie van de Universele Dienst Telefonie
UitgeverSEO
PlaatsAmsterdam
Jaar2006
Pagina's140
ISBN9789067333580
SerietitelSEO-rapport
Serienummer929
FaculteitFaculteit Economie en Bedrijfskunde
Instituut/afd.FEB: Amsterdam School of Economics Research Institute (ASE-RI)
SamenvattingDe telecommarkt is sinds de privatisering in de jaren ’80 en de liberalisering eind jaren ’90 in toenemende mate een vrije markt geworden. De concurrentie is toegenomen met als gevolg meer efficiëntie (lagere prijzen, lagere kosten, hogere productiviteit), grotere prikkels tot technische vernieuwing en meer keuzevrijheid voor de consument. De vrije markt biedt in beginsel iedereen gelijke kansen. Daar staat tegenover dat de markt geen mededogen kent voor degenen die om wat voor reden dan ook niet in staat zijn die kansen aan te grijpen.

Overheden kunnen proberen met regelgeving deze ongewenste uitkomsten van marktwerking aan banden te leggen. Indien sprake is van toegankelijkheids- en verdelingsproblemen en marktwerking ertoe leidt dat sommige regio’s verstoken blijven van bepaalde telecomdiensten of dat diensten voor sommige consumenten slecht betaalbaar zijn, kiest de overheid vaak voor het instrument van de Universele Dienst (UD).

De UD waarborgt de betaalbaarheid en beschikbaarheid van publieke diensten, doorgaans voor een uniform tarief. Ook op de telecommarkt heeft de overheid een UD ingesteld. Op dit moment bestaat die uit 4 onderdelen (een vaste aansluiting met een bereikbaarheidsabonnement (Belbudget) of een belabonnement (Belbasis); telefooncellen; gedrukte en elektronische telefoongidsen; abonnee-informatiedienst).

Dit rapport bevat een evaluatie van de huidige UD. De conclusie is dat de huidige bodem in de belmarkt niet (meer) voor alle diensten in de UD nodig en gewenst is. Eigenlijk is er alleen voor de papieren telefoongids reden voor een UD (ervan uitgaande dat de business case niet goed rond te krijgen is zonder UD).
Soort documentRapport
Document finderUvA-Linker