Search results

Record: oai:ARNO:332231

TitleFilms that Work : Industrial Film and the Productivity of Media
EditorsVinzenz Hediger, Patrick Vonderau
PublisherAmsterdam University Press
PlaceAmsterdam
ImprintAmsterdam University Press
Title seriesFilm Culture in Transition
Year2009
Pages496
ISBN9789089640130
KeywordMotion pictures; Film
AbstractIndustriële films worden gezien als een apart filmgenre van de twintigste eeuw. Ze werden geproduceerd en gesponsord door de overheid en grote bedrijven en moesten vooral aan de wensen van de sponsors voldoen, en niet zo zeer aan die van de filmmakers. In de hoogtijdagen werkten er duizenden mensen aan deze industriële films. Zo zijn er vakbladen en filmfestivals ontstaan door samenwerking met grote bedrijven als Shell en AT&T. Daarnaast hebben belangrijke regisseurs, zoals Buster Keaton, John Grierson en Alain Resnais, aan deze films meegewerkt. Toch lijkt de industriële film geen spoor te hebben achtergelaten in het filmische culturele discours. Films that Work is het eerste boek waarin de industriële film en zijn opmerkelijke geschiedenis worden onderzocht.
The history of industrial films - an orphan genre of twentieth-century cinema composed of government-produced and industrially sponsored movies that sought to achieve the goals of their sponsors, rather than the creative artists involved - seems to have left no trace in filmic cultural discourse. At its height the industrial film industry employed thousands, produced several trade journals and festival circuits, engaged with giants of twentieth-century industry like Shell and AT & T, and featured the talents of iconic actors and directors such as Buster Keaton, John Grierson and Alain Resnais. This is the first full-length book, anthology, and annotated bibliography to analyse the industrial film and its remarkable history. Exploring the potential of the industrial film to uncover renewed and unexplored areas of media studies, this remarkable volume brings together renowned scholars such as Rick Prelinger and Thomas Elsaesser in a discussion of the radical potential and new possibilities in considering the history of this unexplored corporate medium.
BICAP
DOI10.5117/9789089640130
Document typeBook
Download paperdownload 9789089640130.pdf document/165449